Impossible de monter des volumes truecrypt/veracrypt sur dossiers partagés

Tags: #<Tag:0x00007f63f38dd408>

J’ai un problème bien singulier.

J’essaie de monter des volumes truecrypt et/ou veracrypt dans une VM debian 9 tournant sous VirtualBox. Les volumes se trouvent dans un dossier partagé, donc sur le host (ici: Ubuntu, ext4).

Avec une VM debian 8 “jessie”, aucun problème: je monte les volumes truecrypt et/ou veracrypt avec truecrypt et/ou veracrypt depuis la VM.

Avec une VM Ubuntu 16, même chose.

Par contre, avec une VM debian 9 “stretch”, j’ai systématiquement l’erreur suivante:

Input/output error:
/dev/mapper/truecrypt2

The drive is damaged (there is a physical defect on it) or a cable is damaged, or the memory is malfunctioning.

Please note that this is a problem with your hardware, not with TrueCrypt. Therefore, please do NOT report this as a bug/problem in TrueCrypt and please do NOT ask for help with this in the TrueCrypt Forums. Please contact your computer vendor's technical support team for assistance. Thank you.

Note: If the error occurs repeatedly at the same place, it is very likely caused by a bad disk block, which should be possible to correct using third-party software (note that, in many cases, the 'chkdsk /r' command cannot correct it because it works only at the filesystem level; in some cases, the 'chkdsk' tool cannot even detect it).

Je pense à une régression quelque part: ça marche sur jessie, mais pas sur stretch. Je précise que les VM stretch et jessie sont pratiquement identiques: installation de XFCE desktop, sans plus, et truecrypt/veracrypt.

Je ne trouve rien sur le net à ce sujet. Quelqu’un a une idée?